کالری برنجهمان‌ طور که می‌ دانید، برنج یکی از اصلی‌ ترین مواد غذایی در سطح جهان بوده و هست. یعنی با گذشت زمان و افزایش قیمت، برنج همچنان از سفره‌ ها حذف نشده و بسیار پرطرفدار است. از آنجا که بیشتر غذاها ترکیبی از برنج و خورشت هستند، این موضوع محبوبیت برنج را بین همه‌ ی مردم چند برابر می‌کند. احتمالاً برای کسانی که از کالری برنج در طول روز مصرف می‌کنند، سوال به وجود می‌ آید که آیا این ماده غذایی جذاب چند کالری دارد تا بتوانند مقدار مناسب برای تأمین انرژی از این ماده غذایی را دریافت کنند.

جدای از همه‌ ی این‌ ها، برنج غلاتی است که مواد مغذی بسیاری در آن وجود دارد و منبع عالی از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از همین رو، مصرف منظم برنج می‌ تواند به تأمین انرژی روزانه کمک کند. علاوه بر آن، این ماده غذایی موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و دیابت، و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

اگر بخواهیم در یک جمله و به طور خلاصه بگوییم، برنج منبع اصلی انرژی برای انسان‌ ها و یک غذای سالم و مغذی است که حتی می‌تواند به بهبود سلامت کلی بدن کمک کند.

شما عزیزان برای بررسی کالری انواع برنج، عوامل تأثیر گذار بر کالری برنج و … با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

کالری برنج چیست ؟

کالری در واقع همان واحد اندازه گیری انرژی است. به بیان واضح تر کالری برای اندازه گیری مقدار انرژی موجود در غذا ها استفاده می شود و هر ماده غذایی دارای مقدار مشخصی کالری است که از طریق سوخت و ساز بدن به انرژی تبدیل می شود.، منظور از کالری برنج، همان مقدار انرژی موجود در برنج می باشد. برای مثال زمانی که گفته می شود یک قاشق غذا خوری برنج برابر با 20 کالری است، یعنی مصرف هر یک قاشق برنج می تواند 20 واحد انرژی به بدن ما بدهد.

کالری انواع برنج چه مقدار است؟

درست است که میزان کالری برنج به نوع آن، شیوه پخت و اضافه کردن مواد دیگر به آن بستگی دارد. به طور کلی، کالری برنج خام در هر 100 گرم برابر با 130 کالری است. اما وقتی این برنج پخته می شود، با توجه به نوع برنج، کالری آن تغییر می کند. کالری برنج سفید پخته شده حدود 130 تا 170 کالری در هر 100 گرم است. برنج قهوه ای به دلیل داشتن سبوس بیشتر، کالری کمتری نسبت به برنج سفید دارد. میزان کالری برنج قهوه ای پخته شده حدود 110 تا 120 کالری در همان مقدار (100 گرم) است.

البته ناگفته نماند که برنج قهوه ای نوع خاصی از برنج نیست. بلکه برنج هایی که همراه با سبوس هستند، در دسته برنج قهوه ای قرار می گیرند. از آنجایی که برنج قهوه ای هنوز لایه سبوس دار خود را دارد، پخت و هضم آن بیشتر طول می کشد و نسبت به برنج سفید، طعم و بافت بهتری دارد.

برنج سفید اما، سبوس و جوانه آن در طول فرآوری حذف شده است. همین مسئله موجب می شود طعم، بافت، رنگ و هضم آن با برنج قهوه ای متفاوت باشد. پس جای تعجب نیست که کالری برنج سفید با برنج قهوه ای متفاوت باشد، برای درک بهتر این مسئله، در جدول زیر مقایسه ای بین ارزش غذایی برنج سفید و قهوه ای را می توانید ببینید.

ماده مغذیبرنج قهوه ایبرنج سفید
کالری110130
کربوهیدرات (گرم)25.526
فیبر ( گرم)1.60.9
پروتئین2.742.91
چربی0.970.37
پتاسیم8656
آهن0.560.24
کلسیم319

هر قاشق غذا خوری برنج چند کالری دارد؟

هر قاشق غذا خوری برنج چند کالری دارد؟ میزان کالری هر قاشق غذاخوری برنج به نوع پخت آن و میزان روغنی که به آن اضافه می‌ شود بستگی دارد، اما طبیعتا برنج سفید آبکشی شده با روغن دارای بیشترین میزان کالری است و برنج کته بدون روغن دارای کمترین میزان کالری است، اگر بخواهیم به طور دقیق بیان کنیم، هر قاشق غذاخوری برنج پخته سفید آبکشی شده با روغن حاوی 25.5 کالری و هر قاشق غذاخوری برنج کته با روغن حاوی 20.55 کالری است. هر یک قاشق غذاخوری برنج کته بدون روغن نیز حاوی 19.5 کالری می باشد.

تاکید می کنیم که که این مقادیر تقریبی هستند و ممکن است بسته به نوع برنج و روش پخت، میزان روغن اضافه شده به آن و… کمی متفاوت باشند.

عوامل تاثیر گذار بر کالری برنج

به طور خلاصه عوامل مختلفی می تواند بر میزان کالری برنج تاثیر بگذارد. این عوامل عبارتند از:

  • نوع برنج:برنج‌های مختلف از نظر میزان نشاسته و پروتئین متفاوت هستند اما به طور کلی، برنج‌های دانه بلند نسبت به برنج‌های دانه کوتاه کالری کمتری دارند.
  • روش پخت:روش پخت برنج نیز بر میزان کالری برنج تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده، برنج‌های پخته شده با مقدار زیاد آب کالری بیشتری نسبت به برنج‌های پخته شده با مقدارِ کم آب دارند. همچنین، برنج‌های پخته شده با روغن یا کره کالری بیشتری نسبت به برنج‌های پخته شده بدون روغن یا کره دارند.
  • مواد افزودنی:مواد افزودنی مانند شکر، سس‌ها، یا ادویه‌جات نیز می‌توانند بر میزان کالری برنج تأثیر بگذارند. در نتیجه، برنج‌های پخته شده با مواد افزودنی کالری بیشتری نسبت به برنج‌های ساده پخته شده دارند.

کالری برنج کته

کالری برنج کته

کته یکی از محبوب ترین و رایج ترین روش های طبخ برنج است و دلیل محبوبیت برنج کته را می توان نیاز کمترش به روغن و آماده شدن سریع ترش دانست، برنج کته به تنهایی یک غذای کم کالری است؛ به شرطی که میزان روغن و نمک آن نیز کم باشد، کالری هر 100 گرم برنج کته 130 الی 170 است، اگر هم می خواهید کالری برنج کته را بر اساس قاشق بدانید، می‌توان گفت که کالری هر قاشق برنج که به صورت کته پخته شده باشد، معادل 20_ 25 کالری است.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید یک رژیم لاغری در برنامه خود داشته باشید، می‌ توانید برای کاهش وزن خود برنج کته را به دلیل کم کالری بودن در برنامه خود بگنجانید.

کالری برنج آبکش

پخت برنج به روش آبکش هم به اندازه پختِ برنج به روش کته طرفداران خاص خودش را دارد، اما توجه داشته باشید که کالریِ برنج آبکش شده ی بدون روغن و کالری برنج آبکش شده ی با روغن متفاوت می باشد، هر صد گرم برنج آبکش شده ی بدون قطره ای روغن حدودا 140 کیلوکالری دارد که در مقایسه با کالری برنج آبکش با روغن، این عدد حتی می تواند تا دو برابر شود. یعنی با اضافه کردن روغن زیاد به برنج سفید در حال پخت، ممکن است 250 کیلوکالری(حتی بیشتر) انرژی دریافت کنید.

کالری برنج با روغن و بدون روغن

همان طور که بار ها در همین مقاله گفته شد میزان روغن مصرفی در پخت برنج بر میزان کالری آن تأثیر می گذارد، به این معنی که هرچه میزان روغن مصرفی بیشتر باشد، کالری برنج نیز بیشتر خواهد بود، اگر بخواهیم یک میانگین در نظر بگیریم برنج سفید پخته شده به روش کته یا آبکش ضمن اضافه کردن روغن دارای 170-250 کالری در هر 100 گرم است.

از طرف دیگر برنج سفید پخته شده به روش کته یا آبکش بدون اضافه کردن روغن به طور میانگین دارای 140 کالری در 100 گرم است، برای درک بیشتر و بررسی این موضوع جدولی  را طراحی کرده ایم که شما با مطالعه ی آن پی به تفاوت کالری برنج با روغن و بدون روغن می برید.

نوع طبخ با روغن یا بدون روغنمیزان کالری (در هر 100 کرم)
برنج آبکشبدون روغن145
برنج آبکشبا روغن170-250
برنج کتهبدون روغن130
برنج کتهبا روغن170

روش های کاهش کالری برنج

شاید از نظر شما کالری برنج کمی بالاست و واهمه دارید که مصرف آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات دیگر در بدنتان شود. اما آیا می دانید روش‌های کم کردن کالری برنج وجود دارد؟

اگر شما نیز از آن دسته افردی می باشید که نگران کالری برنج هستید، می توانید نکات زیر را برای کاهش کالری آن رعایت کنید:

  • اولین اقدامی که برای کاهش کالری برنج می توانید داشته باشید، انتخاب برنج قهوه‌ ای است که دارای میزان کم‌تری کالری می باشد.
  • به‌جای خوردن برنج به‌تنهایی، آن را با سبزیجات و سالاد ترکیب کنید که هم باعث ایجاد تنوع در خوراکی های شما می‌شود و هم به کاهش مصرف برنج در هر وعده کمک می‌کند.
  • در قدم بعدی برای کاهش کالری برنج بهتر است آن را به صورت کته بپزید، چرا که هم کم کالری تر بوده، هم مواد مغذی و ضروری آن حفظ می شود.
  • نکته ی بسیار مهم، به منظور کاهش کالری برنج، این است که به هیچ عنوان هنگام پخت برنج، از روغن یا کره استفاده نکنید.
  • در آخر نیز شایسته است بدانید که مصرف بیش از حد برنج، مانند هر ماده ی غذایی دیگر می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامتی شما داشته باشد، بنابراین به همان اندازه ای که بدنتان نیاز دارد مصرف کنید.

سخن پایانی

در این مقاله کالری انواع برنج، این که تا چه اندازه نحوه ی پخت و مواد افزودنی می تواند بر کالری برنج تاثیرگذار باشد و بسیاری از نکات دیگر را مورد بررسی قرار داده ایم.

اما نکته ای هرگز نباید فراموش کنید این است که همواره از برنج ایرانی با کیفیت استفاده کنید. برنج با کیفیت ایرانی نیز فقط و فقط در مراکز معتبرِ فروشِ برنج یافت می شود.

شما مخاطبان و کاربران عزیز اگر به دنبال برنج با کیفیت و با قیمت مناسب هستید، فروشگاه برنج کاسپین بهترین گزینه برای شماست. چرا که مجموعه ی برنج کاسپین تنوع گسترده‌ای از برنج‌های ایرانیِ با کیفیتِ عالی را با قیمت‌ منصفانه ارائه می‌دهد. برنج‌ های این مرکز به طور مستقیم از بهترین مزارع شمال کشور برداشت شده و به دست شما می رسد.

برنج کاسپین برنج‌های خود را به صورت تازه و با بسته‌بندی مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. پس اگر به دنبال برنجی خوشمزه و مقوی برای خانواده خود هستید، فروشگاه برنج کاسپین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *